Friedrich Fröbel,
merupakan seorang ahli pendidikan Jerman. Beliau terkenal kerana mempelopori
“sistem tadika” dan konsep permainan dalam alam pendidikan. Beliau mempunyai
latar belakang kanak-kanak yang tidak begitu indah. Ibunya meninggal sewaktu
beliau masih seorang bayi, dan bapanya seorang paderi, meninggalkannya bagi mengikuti
ajaran agamanya. Beliau
dibesarkan dengan rasa cinta kepada alam semula jadi dan kepercayaan Kristian
yang kuat. Latar
belakang tersebut dikatakan mempengaruhi pokok pemikirannya tentang pendidikan.
Beliau berusaha mencari dan menggalakkan kesatuan dalam kesemua benda.
Menurutnya:
The purpose
of education is to encourage and guide man as a conscious, thinking and
perceiving being in such a way that he becomes a pure and perfect
representation of that divine inner law through his own personal choice;
education must show him the ways and meanings of attaining that goal. (Friedrich
Fröbel, Die Menschenerziehung, 1826, hal. 2)
Kepentingan
Friedrich Fröbel yang berkekalan
adalah pembentukannya tentang sistem tadika dengan memberi penekanan terhadap
permainan dan penggunaan “gifts”
(bahan permainan) dan “occupations” (kegiatan). Beliau mempercayai bahawa manusia pada dasarnya
produktif dan kreatif – dan pengisiannya diperoleh dengan mengembangkan kesemua
bakat ini supaya berharmoni
dengan Tuhan dan dunia. Sebagai keputusannya, Fröbel menggalakkan penciptaan persekitaran pendidikan yang
melibatkan kerja-kerja praktis dan penggunaan material atau bahan secara
langsung. Melalui
persemukaannya dengan dunia atau alam, maka sesuatu pemahaman dapat ditemui. Melalui kepentingan permainan, iaitu sejenis aktiviti kreatif, kanak-kanak menjadi sedar akan kedudukan mereka
dalam dunia yang didiami mereka. Keprihatinan utamanya adalah mengajar
kanak-kanak melalui permainan pendidikan dalam keluarga. Pada waktu akhir-akhir
hidupnya, hal ini menjadi semakin dihubungkaitkan dengan tuntutan terhadap
pusat-pusat khusus
bagi penjagaan dan perkembangan kanak-kanak di luar rumah. Sumbangan Fröbel dalam hal ini jelas bermanfaat
sampai hari
ini. Perkataan “Kindergarten” dalam
bahasa Inggeris hari ini secara etimologinya diambil daripada bahasa Jerman yang terbit daripada idea Fröbel tersebut.
No comments:
Post a Comment